Gruppavtal

START AV TELIA GRUPPABONNEMANG NLFIBERFÖRENING

 

  1. Hur aktiverar jag mina tjänster som ingår i Telia gruppavtal?
    Gå in på telia.se/fiberforening och klicka på Aktivera dina tjänster (1) och skriv in din adress och följ sedan instruktionen. På första sidan finner du också en länk till en snabbguide (2) för hur du ansluter dina boxar.

 

gruppavtal

 

  1. Hur aktiverar jag mina tjänster om jag inte har en dator eller läsplatta?
    Då ringer du till Telias kundsupport, 90 200, så hjälper dom dig att aktivera tjänsterna.
  2. Varför behöver jag använda Mina Sidor på telia.se?
    På Mina sidor har du en översikt över dina abonnemang, du kan beställa fler tjänster och boxar, få nya koder till t ex TV boxar med mera.
  3. Hur gör jag för att flytta med mitt gamla telefonnummer från min fasta telefon?
    Har du Telia sedan tidigare kommer ditt nuvarande telefonnummer att följa med automatiskt. Har du annan operatör för din nuvarande telefon får du begära att ditt nuvarande telefonnummer flyttas med till ditt Telia gruppabonnemang.
  4. Hur gör jag för att få med mitt nuvarande telefonnummer om min partner står för det nuvarande telefonabonnemanget och jag står för kontraktet på Telia gruppabonnemang?
    Låt den i familjen som står för nuvarande telefonabonnemang aktivera tjänsterna för Telia gruppabonnemang. Det är det enklaste sättet att få med sig sitt nuvarande telefonnummer. Det har ingen betydelse att partnern aktiverar tjänsten även om du står för kontraktet för gruppabonnemanget till föreningen.
  5. Varför behöver jag en telefonadapter för att ansluta min telefon?
    Telefonadaptern behövs för att vi har Zitius som kommunikationsoperatör och Telia som tjänsteleverantör. Se snabbguiden från Telia för inkoppling.
  6. Hur gör jag om jag vill ansluta flera telefoner och använda mina gamla telefonjack i huset?
    Då använder du den extra kabeln med ”gristryne” som följer med i boxen med telefonadaptern och ansluter den i adaptern, se bifogad information från Telia.
    OBS! Tänk på att användning av kopparnätet ökar risken för problem med åska. Fundera därför på om du inte ska klippa av inkommande kabeln för telenätet.
  7. Kabeln mellan TV boxen och Routern är för kort. Hur gör jag då?
    Den svarta kabeln mellan TV boxen och Routern är en vanlig nätverkskabel och man kan köpa den i många olika längder i vanliga teknikaffärer.
  8. När kommer fakturan för mitt gruppabonnemang?
    Fakturan för gruppabonnemanget betalas kvartalsvis i förskott till Näsinge Lommeland Fiberförening. Om du inte betalar fakturan eller betalar in den för sent så är det alltså föreningen och i slutänden de övriga medlemmarna i föreningen som drabbas av den extra kostnaden.
  9. Vem äger hårdvarorna (router, TV boxar, telefonadapter mm) från Telia?
    1. De hårdvarorna som delas ut utan kostnad vid starten, d v s 1 st trådlös router, 1 st TV box och 1 st telefonadapter, tillhör Näsinge Lommeland Fiberförening och skall returneras om man flyttar eller övertas av den nya fastighetsägaren vid övertag av abonnemanget. Det innebär att du är ansvarig för att lämna tillbaka dessa till föreningen och kan bli ersättningsskyldig om de på något sätt förkommit. Se detaljerad information i det avtal som du signerar vid utdelning av hårdvarorna.
    2. Övriga hårdvaror (t ex extra TV boxar, inspelningsbara TV boxar mm) som du köper själv via Telia eller annat företag äger du själv.
  10. Vad gör jag om jag inte får igång mitt gruppabonnemang?
    Ring alltid till kundsupport på Telia, 90 200, inte till Zitius eller föreningen.
  11. Vad gör jag om jag inte internet fungerar?
    Ring alltid kundsupport på Telia, 90 200. De hjälper dig med felsökning och kan avgöra om det är fel på din utrustning eller om det är fel på internetleveransen. De har också information om det är något mer omfattande fel som drabbat flera abonnenter.

Mer information finns här.